Advertising Law | מהי פרסומת ראויה לשידור בערוצים 2 ו-10?
פרסומת, פרסום, פרסומת ראויה לשידור, השפלה, טעם טוב, ביזוי, פגיעה ברגשות הציבור, מין, מוגבלות, גזענות, אפליה
17246
rtl,page-template-default,page,page-id-17246,page-child,parent-pageid-17227,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-5.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.3.4,vc_responsive
 

מהי פרסומת ראויה לשידור בערוצים 2 ו-10?

Print Friendly

הרשות השניה מתירה לשדר בערוצים שבפיקוחה רק פרסומות שנחשבות "ראויות לשידור" לפי כללי הרשות. פרסומת יכולה להיות חוקית למהדרין, ולהיות משודרת בפועל באינטרנט (לדוגמה), ועדיין היא לא בהכרח תיחשב "ראויה לשידור" לפי כללי הרשות.

כדי לבחון האם פרסומת "ראויה" לשידור על פי כללי הרשות השנייה, שאלו את עצמכם תחילה מספר שאלות מפתח:

  • האם הפרסומת עלולה לבזות את האדם, להציגו כחפץ או להציגו באורח לא אנושי? (למשל: פרסומת למזון כלבים המציגה אדם קשור לקולר ואוכל מתוך צלחת "בונזו")
  • האם הפרסומת עלולה להציג באופן לא ראוי אדם המשתייך לקבוצה מסוימת? (למשל: פרסומת לעדשות מגע העלולה להשפיל ילדים שמרכיבים משקפיים)
  • האם הפרסומת עלולה לחצות את "גבולות הטעם הטוב"? (למשל: הצגת חלקי גופה בפרסומת)
  • האם הפרסומת עלולה לפגוע ב- "רגשות הציבור"?
  • האם הפרסומת עלולה לפגוע בפרטיותו של אדם, מבלי שהסכים לכך? (למשל: פרסום תמונה של אדם ללא הסכמתו)
  • האם הפרסומת עלולה להסית לגזענות או אפליה?
  • האם הפרסומת מציגה אדם בעל מוגבלות, ואם כן – כיצד? האם הפרסומת עלולה להציגו באופן מבזה או משפיל?
  • האם הפרסומת מציגה יחסים מיניים או רמיזות מיניות? בכל מקרה, אין להציג יחסי מין בפרסומת, גם כאשר הדמויות לבושות למחצה. 

הרשות השניה הסירה משידור פרסומת של תלמה ל"מיני כריות" בה הוצג (כפי שתיארה הרשות) פעוט הלבוש בחיתול זהב וחלוק משי ומדבר בטון נמוך המשווה לו נראות מינית. הרשות השניה קבעה כי הצגת הילד כאובייקט מיני ושילוב גינונים הלקוחים מעולם המבוגרים מנוגדים לכלל האתי האוסר הופעת קטינים בפרסומת באופן שאינו ראוי לקטינים. בנוסף לכך, נקבע כי התשדיר מנוגד לכללי אתיקה נוספים, לפיהם לא ישודר תשדיר פרסומת שיש בו פגיעה בכבוד האדם, בטעם הטוב וברגשות הציבור, ובכלל זה לא תשודר פרסומת הכוללת הצגה של רמיזות מיניות.

בפרסומת של "תפוזינה" (יפאורה) הוצגו שוטרים רודפים אחרי בחורה הלבושה בלבוש חושפני. במהלך התשדיר, הבחורה נתקלה בצעיר, הכניסה את הבקבוק למכנסיו ונישקה אותו על פיו. השוטר שרדף אחרי הבחורה, ערך חיפוש על הצעיר, נתקל ב-"בליטה" במכנסיו, חייך אליו ועזב את המקום. אחרי שהשוטר עזב את המקום, הבחורה חזרה, הוציאה את הבקבוק ממכנסי הבחור, השקתה אותו והלכה. הרשות השניה פסלה את התשדיר. יפאורה ערכה את התשדיר שוב, והסירה את החלק שבו השוטר חיפש במכנסיו של הבחור. הרשות השניה לא אישרה גם את התשדיר החדש. בית המשפט קבע כי לא מדובר בהצגה מפורשת של יחסי מין וכי התשדיר אינו פוגע ברגשות הציבור ועל כן אין מניעה לשדר אותו (בג"ץ 4644/00 יפאורה תבורי בע"מ נ' הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו).

בפרסומת של "מג'יק נודלס" נראה גבר כשהוא מנסה להניח את ידו על כתפה של אישה תאילנדית. האישה נדהמת, מכה אותו עד שהוא נופל על הרצפה. הגבר שואל "מה עשית?" ואז הקריינית אומרת לו "תירגע נודל'ה לא כל תאילנדית חמה ומוכנה בתוך ארבע דק', אבל מג'יק נודלס כן". הרשות השניה פסלה את הסרטון לשידור בטענה שהיא פוגעת בנשים בכלל ובנשים תאילנדיות בפרט, פוגעת בטעם הטוב ומגלה אפליה, אלימות ומיניות בוטה. בית המשפט קבע כי הפרסומת אינה פוגעת ברגשות הציבור ועל כן אין מניעה לשדר אותה (בג"ץ 226/04 נטו מ.ע סחר מזון בע"מ נ' הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו).

נודלה

הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו הגבילה את שעות השידור של פרסומת למותג הביגוד HOODIES בכיכובם של בר רפאלי ורד בנד. הפרסומת נאסרה לשידור בכל שעות היום, למעט החל מהשעה 22:00 ואילך, זאת בשל אופייה הכולל יותר מדי רמיזות מיניות.

Share on Google+Tweet about this on TwitterShare on Facebook